Hoppa till innehåll

Foto

Fråga doktorn

• Please log in to reply
75 replies to this topic

#51 Pyggme

Pyggme

Puck me!

• SuperMod
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4 314 Inlägg:
  • Kön:Kvinna
  • Från:Malmö

Postad 11 februari 2007 - 23:32

Japp, de brukar vara duktiga på att ställa rätt frågor så de kan bedöma om det räcker med en tur till Apoteket eller det behövs ett läkarbesök.
"Say you could conjure up your ideal woman from scratch, who would she be? You know what, let me guess...pint sized, big eyes, looks like that chick from Roswell?" - Emma, Life Unexpected

*Twitter*

#52 Anette

Anette

Tv-producent

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 7 325 Inlägg:
  • Från:Lund, med hjärtat i Småland

Postad 12 februari 2007 - 08:24

Bell:

För det första, du måste lära dig att slappna av. När jag är jättestressad så sätter sig smärtan i ryggen och i nacken. Det som har hjälpt mig är att gå till en naprapat eller massör, men det förstnämnda kommer åt mer djupgående. Med det är den kortsiktiga behandlingen. Du måste sluta stressa!!! Jag vet, lättare sagt än gjort, men det är något som man måste göra. Att få ont i huvudet, ryggen, nacken är kroppens egna sätt att säga till att nu går det för snabbt, att man inte tar hand om sin kropp på bästa sättet.
Läs böcker gott folk, för många av de bästa filmas inte...

Matbloggen Körsbärstomaten

#53 Armintamzarian

Armintamzarian

Talkshowvärd

• SuperMod
  • 3 685 Inlägg:
  • Kön:Man

Postad 12 februari 2007 - 09:22

Anette har en viktig poäng i sitt inlägg. Jag klurar också på att det kan ha något med stress att göra. Som Anette säger så finns det kortsiktiga och långsiktiga lösningar på problemet.
f.d. Kliffy Regnah

#54 Bell

Bell

Nyhetsankare

• Tv-landare
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 11 254 Inlägg:

Postad 17 februari 2007 - 20:53

Det är ingen idé att säga: sluta stressa, till mig. Det existerar tyvärr inte i min värld och kommer inte göra det på ett par år.

Vet inte vad det hade med att göra men det släppte efter ett par dagar. Värme hjälpte i alla fall.
Det konstiga var att min kollega fick nackspärr direkt efteråt.
"Kunskap är makt", Francis Bacon.
"Universiteten skapar inte idioter; de bara utvecklar dem"

#55 Den lille haren

Den lille haren

Reklamfilmskådis

• Active Members
  • PipPipPipPipPip
  • 227 Inlägg:
  • Från:Kungsbacka

Postad 27 februari 2007 - 18:52

Har fått en blodblåsa på handen, mellan tummen och pekfingret. En person säger att jag ska vänta, eftersom det går bort av sig själv, jag får ej sticka hål pga. infektionsrisk.

En annan person säger att jag måste sticka hål på blåsan för att det ej ska bli ett märke där, genom att sticka hål blir det istället ett sår som kan få läka.

Vad ska jag göra? :bawl
Friends - ER - Lost

Tre serier du inte kan klara dig utan.

#56 Anette

Anette

Tv-producent

• Moderator
  • 7 325 Inlägg:

Postad 27 februari 2007 - 19:03

Blodblåsor ska man inte sticka hål på.. låt den försvinna av sig själv.

#57 Marie.

Marie.

Pensionär ;)

• Tidigare admin
  • 10 562 Inlägg:
  • Från:Lerum

Postad 27 februari 2007 - 19:59

Jag gillar att "operera" på mig själv. Jag hade stuckit hål på den med en nål och tömt den. :halo
We've heard that a million monkeys at a million keyboards could produce the complete works of Shakespeare; now, thanks to the Internet, we know that is not true.

Insanity is hereditary - you get it from your children.

Var inte alltför optimistisk, ljuset i tunneln kan vara ett tåg. ~ Franz Kafka

#58 Anette

Anette

Tv-producent

• Moderator
  • 7 325 Inlägg:

Postad 27 februari 2007 - 21:05

Blåsor har ett syfte.. man ska inte pilla.. Men nu ska jag inte påvisa att jag är den duktiga.. jag klämmer alltid på vanliga blåsor tills de spricker och just i den situationen är jag jättenöjd.. fram tills jag ska typ å på foten igen.. och då kan man inte det... Men blodblåsor skrämmer mig så de pillar jag inte på..

#59 Cilla

Cilla

Nyhetsankare

• Tv-landare
  • 10 079 Inlägg:
  • Från:Norrbotten regerar

Postad 28 februari 2007 - 14:56

Skulle låta bli att sticka hål i blåsor så gott det går. Vissa blåsor sätter sig så illa att man inte har nåt val. Speciellt de jag brukar få: vattenblåsor på sidan av lilltårna. Sticker man inte hål på dem så kan man inte få på sig skorna ordentligt utan att det känns väldigt obekvämt. Så just de blåsorna söndrar jag. Kan jag däremot leva med dem några dagar så låter jag dem vara - eller försöker iaf.......

Sex and the City Scrubs Bold & Beautiful Desperate Housewives Family Guy Christine Roomservice Dallas
Twin Peaks Project Runway General Hospital Design: Simon & Tomas Seinfeld L Word

#60 zelda5555

zelda5555

Morgontv-värd

• Active Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1 643 Inlägg:
  • Från:Sverige

Postad 11 mars 2007 - 23:05

Fick igår kväll en konstig värk i munnen. Den är svår att beskriva, men det känns som det spänner under tungan. Jag har inga sår eller blåsor, utan det är mer en spänningsvärk. Det låter kanske löjligt, men det är mycket obehagligt.

Någon som känner igen det här?
~Angelica~

<span style='font-family:Arial'><span style='color:blue'><span style='font-size:8pt;line-height:100%'>"There is no right or wrong way to love, only in how it is expressed." - Kay Scarpetta</span></span></span>

#61 Anette

Anette

Tv-producent

• Moderator
  • 7 325 Inlägg:

Postad 12 mars 2007 - 08:06

Fick igår kväll en konstig värk i munnen. Den är svår att beskriva, men det känns som det spänner under tungan. Jag har inga sår eller blåsor, utan det är mer en spänningsvärk. Det låter kanske löjligt, men det är mycket obehagligt.

Någon som känner igen det här?

Du har inte hånglat för mycket :hehe

Tror faktiskt att jag har haft det också ngn gång, men det har varit efter tandläkarbesök och då jag varit tvungen att röntga mig. Jag klarar inte det och spänner mig i hela munnen.

#62 zelda5555

zelda5555

Morgontv-värd

• Active Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1 643 Inlägg:
  • Från:Sverige

Postad 12 mars 2007 - 16:50

Möjligtvis ett symptom på avsaknad av hångel ;)

Har funderat på om det kan ha med stress att göra. Som spänningshuvudvärk fast i munnen.
~Angelica~

<span style='font-family:Arial'><span style='color:blue'><span style='font-size:8pt;line-height:100%'>"There is no right or wrong way to love, only in how it is expressed." - Kay Scarpetta</span></span></span>

#63 screenager

screenager

Talkshowvärd

• Tv-landare
  • 3 738 Inlägg:
  • Från:Stockholm

Postad 25 augusti 2008 - 01:29

Jag behöver inget svar från just en doktor, tror jag, men jag har alltid haft några små röda prickar på händerna och armarna som ser ut som blodkärl som har bytt riktning och typ försöker "ta sig ut". Eller jag är ganska säker på att det är just vad de är. Det är säkert vanligt också, men under senare tid så har jag upptäckt en massa nya hela tiden. Det som är så störande är att de aldrig försvinner. Jag har tryckt ner en nål i flera några gånger men det enda som händer är att det forsar blod ett tag. Jag har frågat ganska många vad de tror det är och beror på, men ingen vet. Och jag vet inte om det är värt att kolla upp.

Detta inlägg har redigerats av screenager: 25 augusti 2008 - 01:31

#64 Vanessa Hart

Vanessa Hart

Tv-recensent

• Tv-landare
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 899 Inlägg:
  • Från:Lkpg

Postad 26 augusti 2008 - 06:49

Jag hade en olycka för 4-5år sedan på en kulle under vintern. Åkte in i en mindre kulle längst ner där och behöll ryggen (svanken) i den nedre kanten så hela min rygg la sig rakt över hela pulkan. Än idag har jag ont, men dom säger att jag är sne längre upp. Har varit på vårdscentralen & så har jag röntgat. Har möjligthet nu att börja med pilates, fast jag vet inte om det är en bra idé.

SUNSETBEACHnews.wordpress.com
Your updated source to tv series Sunset Beach

Every step that you take
could be your biggest mistake
it could bend or it could break
but that's the risk that you take.

#65 Cilla

Cilla

Nyhetsankare

• Tv-landare
  • 10 079 Inlägg:
  • Från:Norrbotten regerar

Postad 15 september 2008 - 15:42

Just nu är jag mest intresserad av botemedel för heshet. Har varit förkyld i ca 10 dagar nu och rösten vägrar komma tillbaka helt å hållet. Har bara lite rethosta och lite nästäppa kvar av förkylningen, men rösten sviker än. Jag har testat honungste, glass, konjak, halstabletter (Bafucin), vila, vila, vila. Inget hjälper. Finns ingen smart idé om hur man får bort hesheten och får tillbaka rösten? Någon som har tips man kan pröva?

Sex and the City Scrubs Bold & Beautiful Desperate Housewives Family Guy Christine Roomservice Dallas
Twin Peaks Project Runway General Hospital Design: Simon & Tomas Seinfeld L Word

#66 Anette

Anette

Tv-producent

• Moderator
  • 7 325 Inlägg:

Postad 17 september 2008 - 17:00

Vara tyst... sant, men trist..

#67 wirehangers

wirehangers

Fun > Realism

• Moderator
  • 10 624 Inlägg:
  • Från:Hälsingland

Postad 10 januari 2009 - 22:13

Hmm. Katten bet mig. Det är inte särskilt djupt och han är en innekatt, men det är en lång reva och lite blod. Borde jag vara orolig för stelkramp? Ingen aning om när jag fick spruta sist och hur långt det räcker, men jag har för mig att man borde vara aktsam med bett av alla slag... :look
"You can do whatever you want, you just have to know what that is. For me, it's Lucky Charms, and TV."
- Abed, Community

{ blog | last.fm | facebook | twitter }

#68 Mogan

Mogan

LoVeshipper

• Moderator
  • 2 037 Inlägg:
  • Från:Göteborg

Postad 10 januari 2009 - 22:17

Är det inte så att den sprutan som alla fick när man var tio år ska räcka resten av livet? Det har jag fått för mig. För man behöver ju inte ta det mer sen, så det borde ju vara så. Men jag har ingen aning. Ring sjukvårdsupplysningen om du vill prata med någon mer kunnig.

Jag tror faktiskt inte att risken för stelkramp är särskilt stor.

#69 Larsson

Larsson

Property of addspirit

• Tv-landare
  • 2 449 Inlägg:
  • Från:Gävle

Postad 10 januari 2009 - 22:20

Så vill jag också minnas att det är. Dessutom har jag blivit biten typ hundra gånger av olika katter utan att något hänt, så du behöver inte vara orolig. :)

#70 screenager

screenager

Talkshowvärd

• Tv-landare
  • 3 738 Inlägg:
  • Från:Stockholm

Postad 10 januari 2009 - 22:23

:lol Sorry, men när katten har börjat äta upp dig har det verkligen gått för långt.

Nej men jag har också blivit biten av en katt, blodigt osv, och jag blev inte sjuk. Så jag skulle också tro att det inte är någon fara.

#71 wirehangers

wirehangers

Fun > Realism

• Moderator
  • 10 624 Inlägg:

Postad 10 januari 2009 - 23:56

Excellent. En av nackdelarna med Prozac: Jag oroar mig mycket mindre än förr och jag är van vid att vara en total hypokondriker, så det är lite störande. Min kompromiss verkar vara att oroa mig för att jag inte oroar mig tillräckligt. :look

:lol Sorry, men när katten har börjat äta upp dig har det verkligen gått för långt.

Mm, jag vet, han gillar även att tugga på mitt hår och slicka mig. När han inte äter papper, böcker eller sladdar, dårå. :rolleyes
"You can do whatever you want, you just have to know what that is. For me, it's Lucky Charms, and TV."
- Abed, Community

#72 Anette

Anette

Tv-producent

• Moderator
  • 7 325 Inlägg:

Postad 12 januari 2009 - 07:13

Mm, jag vet, han gillar även att tugga på mitt hår och slicka mig. När han inte äter papper, böcker eller sladdar, dårå. :rolleyes

Du har inte tänkt på att köpa kattmat :P, skämt åsido, hade det varit djupt och så borde du uppsöka vårdcentral. Har man fått en djurbett eller skurit sig på en rostig spik och så får man ofta en ny spruta för effekten kommer trots allt avta med ålder.

#73 wirehangers

wirehangers

Fun > Realism

• Moderator
  • 10 624 Inlägg:

Postad 12 januari 2009 - 12:06

:hehe Jag har funderat på det, men grejen är att han verkar älska sin kattmat. Jag vet inte varför han måste tugga på allt, hela tiden. Har aldrig haft en katt som betett sig så... Men jag hörde nånstans att birmor har något slags trygghetsbehov av att tugga på saker, så det kanske är det. :dunno
Det var inte djupt i alla fall, som tur var. Hade aldrig satt foten på sjukhus/vårdcentral den här tiden på året. :shake
- Abed, Community

#74 Carby

Carby

Be the change

• Moderator
  • 2 035 Inlägg:
  • Från:Småland

Postad 16 mars 2009 - 11:57

Var just med om en obehaglig grej. Det kändes som att jag förlorade känseln (inte helt, men avdomnat) i höger lång- och ringfinger. Då jag kom hem såg jag att dessa fingertoppar var alldeles vita. Obehagligt. Nu har jag masserat dem ett tag och de är normala, men detta fick mig att tänka på de senaste månadernas fumlighet i högerhanden. Jag tappar ofta pennor o dyl. Första tanken (för att jag är semi-hypokondriker): MS? :bigeyes Andra tanken: karpaltunnelsyndrom. Tredje tanken: inget av dem bara nån konstig tillfällighet. :)

Nån som vet nåt om detta eller har varit med om dylikt?

Det var ju ganska längesedan någon skrev om detta, men jag tänkte att jag ändå kan skriva lite om det.

Det kallas för Reynolds syndrom och det är något jag också lider av. Det är inte så många som vet om att sjukdomen finns trots att den är väldigt vanlig, speciellt bland kvinnor. Fingrar och tår blir vita och domnar bort, ibland alla på en gång men vanligast bara en eller ett par stycken. Oftast uppstår symptomen när man utsätts för kyla, men för mig kan det lika väl hända när jag sitter under en filt med varma strumpor på mig. Det kan kännas riktigt obehagligt och sitta i ett ganska bra tag, men är oftast inte farligt. Dessutom har jag alltid kalla händer och fötter vilket också kan bero på sjukdomen. Innan drabbades jag bara någon gång då och då, men nu är det nästan varje dag vilket är jobbigt. Men det är bara att stå ut och försöka att inte vara i kyla så mycket.

Man vet inte riktigt varför sjukdomen uppstår, men en teori är att kroppen vill hålla de inre organen varma och därför inte skickar ut så mycket blod till fingrarna och tårna. Det kan även bero på stress och min skolsköterska tror att det kan vara ärftligt då både hon och hennes döttrar har det. Att äta Betablockerare kan hjälpa, men det är inte något man rekommenderar.

Detta inlägg har redigerats av Carby: 16 mars 2009 - 11:58

- Sailing off into the sunset with you -

Confessions of a geek

#75 makane

makane

Morgontv-värd

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1 674 Inlägg:
  • Från:Kungsbacka

Postad 16 mars 2009 - 12:29

Min bästa kompis har det också, och även hennes mamma. Hon har aldrig nämnt någon namn på det, bara kallat det att de "dör", men just precis så att fingrar och tår domnar och blir vita. Men för henne har det blivit väldigt mycket bättre på senare år tror jag.

When television is good, nothing is better.
When it's bad, nothing is worse.

-Newton N. Minow-

Min blogg

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar