Hoppa till innehåll

Foto

Datorn seg? Här är ett tips som kallas Clean Boot

• Please log in to reply
17 replies to this topic

#1 Scofield

Scofield

Reklamfilmskådis

• Active Members
  • PipPipPipPipPip
  • 203 Inlägg:
  • Kön:Man
  • Från:Dalarna

Postad 13 juni 2007 - 21:50

En Celan Boot är något som gör så att några onödiga program inte startar igång när du sätter på datorn, den kommer alltså göra den snabbare. Du har säkert laddat ner olika program, QuickTime t.ex och då startas det igång varje gång datorn sätts på. Såhär gör du en Clean Boot:

För att se skillnaden gör du såhär: Tryck CTRL+ALT+DELETE (aktivitetshanteraren) där går du in på fliken: Prestanda. Där kollar du hur mycket växlingsvärde du har. Kom ihåg hur många program du hade igång och vilka, för växlingsvärdet ändras efter det. Kom ihåg hur många MB växlingsvärdet låg på och sen ska du börja göra clean booten:

Gå till: Start -> Kör -> msconfig
Sedan kolla om du ser rubriken "Startalternativ"
Markera "Selektiv start"
Avmarkera "Behandla filen SYSTEM.INI", "Behandla filen "WIN.INI" och "Läs in autostart-objekt"

Gå till "Tjänster"
Tryck i rutan "Dölj alla Microsoft tjänster"
Tryck "Avmarkera alla"
OBS om det nu är så att du vill att ett t.ex antivirusprogram ska startas så tryck inte bort den, men allt annat kan du ta bort för det är inte nödvändigt, för allt növändigt (microsoft tjänsterna) har vi dolt.

Tryck "Verkställ" och sen "Starta om datorn nu"

Sen kommer det gå mycket snabbare.

Tryck sen CTRL+ALT+DELETE och kolla åter växlingsvärdet vad det ligger på nu, kom ihåg hur mycket du hade igång du kollade först, så det inte är det som är skillnaden.

För att starta upp normalt igen krävs bara att du öppnar "kör" -> Msconfig -> Normal start -> verkställ -> starta om

Mitt växlingsvärde skönk från 350 MB till 230 MB, det går mycket snabbare nu. Det märks mest när jag spelar cs och startar datorn.

LYCKA TILL, FÖR ÖVRIGA FRÅGOR, FRÅGA BARA!

Detta inlägg har redigerats av Scofield: 14 juni 2007 - 07:25

"There is no hope in hell."

#2 AKS

AKS

Tv-producent

• Tv-landare
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6 871 Inlägg:
  • Kön:Kvinna
  • Från:Vid datorn

Postad 13 juni 2007 - 22:02

Avmarkera "Behandla filen SYSTEM.INI", "Behandla filen "WIN.INI" och "Läs in autostart-objekt"

Låter intressant. Har alltid tänkt "rensa" det som startats upp men inte vetat vilka program jag kan ta bort från startlistan. Men *varför* gör man ovanstående åtgärder? Vad är system.ini etc?

#3 Rante

Rante

Morgontv-värd

• Active Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1 318 Inlägg:

Postad 13 juni 2007 - 22:11

De Microsoft-tjänster man döljer är för övrigt inte så nödvändiga som de låter påskina. Jag kör med ett bantat XP där jag stängt av en rad standardtjänster i XP som jag aldrig använder. Det finns guider på nätet för vad som går att stänga av och inte men det kräver att man har lite koll innan man ger sig i kast med det.

Saker som lägger sig in så att de startar automatiskt när man startar Windows ryker illa kvickt, inget onödigt på min dator inte. :)
"I will hold the candle, till it burns up my arm
I'll keep takin' punches, until their will grows tired
Oh I will stare the sun down, until my eyes go blind
Hey I won't change direction, and I won't change my mind
How much difference does it make?"

Pearl Jam - Indifference

#4 Scofield

Scofield

Reklamfilmskådis

• Active Members
  • PipPipPipPipPip
  • 203 Inlägg:

Postad 14 juni 2007 - 07:24

AKS, det är ett system som är onödigt.

Rante: Jag vet, jag har inte heller alla Windows komponenter på auto, men jag sa åt alla här att dölja dom eftersom alla kanske inte är lika haj på det här.

#5 AKS

AKS

Tv-producent

• Tv-landare
  • 6 871 Inlägg:

Postad 14 juni 2007 - 07:28

Men i den här tråden står det att nån inte får igång datorn för att filen inte finns:
http://debatt.passag...500000001469967

Om den inte behövs borde det väl inte vara nåt problem?

#6 Scofield

Scofield

Reklamfilmskådis

• Active Members
  • PipPipPipPipPip
  • 203 Inlägg:

Postad 14 juni 2007 - 07:49

Läs allting, i nästa tråd "fel metod" stod det att man inte skulle göra så. Det är inget farligt, dock litar du inte på mig, läs allting i länken du skickade. Jag har använt det nu i några månader, det har bara blivit bättre. FÖr det han skulle göra var på ett annat sätt, här i clean boot redarar vi inte filen, vi avkryssar den bara. Och som jag skrev, vill du ha det vanligt igen öfr om det skulle vara problem så är det bara att: För att starta upp normalt igen krävs bara att du öppnar "kör" -> Msconfig -> Normal start -> verkställ -> starta om

Men det finns inga problem för mig eller andra som använder clean boot.

Detta inlägg har redigerats av Scofield: 14 juni 2007 - 07:52

#7 AKS

AKS

Tv-producent

• Tv-landare
  • 6 871 Inlägg:

Postad 14 juni 2007 - 09:52

Jo, jag läste allt, men "fel metod" handlade ju om att han gick in på fel ställe då han ville fixa till problemet. Ska testa senare ikväll och se vad skillnaden blir för mig.

#8 Scofield

Scofield

Reklamfilmskådis

• Active Members
  • PipPipPipPipPip
  • 203 Inlägg:

Postad 14 juni 2007 - 12:45

Låter fint, hoppas jag får höra något positivt ;)

#9 AKS

AKS

Tv-producent

• Tv-landare
  • 6 871 Inlägg:

Postad 14 juni 2007 - 13:32

Det gick från 382MB till 256MB vilket ju är bra, *men* en del saker jag är van att få i aktivitetsfältet försvann trots att jag inte avmarkerade det. T ex Norman Antivirus, Messenger och last.fm scrobbler. De vill jag ha liggande där så får se om jag kan få till det...

EDIT: Audioscrobblern dyker ju upp då jag startar WMP (d'oh!), men varför has Messenger försvunnit? Den loggade in själv förut och jag har inte avmarkerat den. Och jag avmarkerade heller inte mitt antivirusprograms om heller inte tycks startas upp nu. Vad göra? Är det normalstart som gäller?

Detta inlägg har redigerats av AKS: 14 juni 2007 - 13:39

#10 AKS

AKS

Tv-producent

• Tv-landare
  • 6 871 Inlägg:

Postad 14 juni 2007 - 15:14

Får ta och återställa till normalt så länge...

#11 Scofield

Scofield

Reklamfilmskådis

• Active Members
  • PipPipPipPipPip
  • 203 Inlägg:

Postad 14 juni 2007 - 16:01

Så du vill ha msn igång? Okej, jag visste inte det. Gör såhär: Start -> Kör -> msconfig
Kolla därefter i fliken "Tjänster" kryssa i msn messenger där, eller live messenger eller vad du nu har, likaså ditt vrisuprogram. Kolla sen i fliken "Autostart" där du också kan avmarkera det du inte vill ska startas, men kryssa då i msn och antivirus så ska det starta.

#12 AD

AD

Work Dork Lover

• Tv-landare
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1 941 Inlägg:
  • Från:Sweden

Postad 14 juni 2007 - 18:54

Min gick från 643 till 302 :), vad exakt förbättrat det, speciellt när man spelar CS:S? Suttit och spelat lite senaste dagarna men min FPS och Loss/Chokle är inte direkt så jättebra, testat på lite olika saker men ja, inget som gör några större skillnader.
wovv

#13 Scofield

Scofield

Reklamfilmskådis

• Active Members
  • PipPipPipPipPip
  • 203 Inlägg:

Postad 14 juni 2007 - 21:11

Framför allt ska det märkas skillnad när du spelar spel och startar upp datorn. Menar du alltså att det inte är någon skillnad? Det ska det ju vara eftersom värdet sjunkigt så pass mycket.

#14 AD

AD

Work Dork Lover

• Tv-landare
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1 941 Inlägg:
  • Från:Sweden

Postad 14 juni 2007 - 21:51

Framför allt ska det märkas skillnad när du spelar spel och startar upp datorn. Menar du alltså att det inte är någon skillnad? Det ska det ju vara eftersom värdet sjunkigt så pass mycket.

Jodå laddar mycket snabbare, smoother. Jag menade i själva spelet CS:S, men ja gjorde inte så mycket där (testade, spelade lite) men gjorde så datorn går lite bättre så det är iaf något :)
wovv

#15 Scofield

Scofield

Reklamfilmskådis

• Active Members
  • PipPipPipPipPip
  • 203 Inlägg:

Postad 14 juni 2007 - 22:08

Kul att höra lite positivt :D

#16 Crusader

Crusader

Tv-producent

• Moderator
  • 8 070 Inlägg:
  • Från:Sverige

Postad 06 juli 2007 - 23:39

Det här ska jag testa. :) Min dator blir riktigt seg ibland.
Postad bild
Stöd spelet innan 16:e Juni eller ångra det för all framtid!

#17 Restless

Restless

winter is coming

• SuperMod
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 10 013 Inlägg:
  • Från:Stockholm

Postad 23 augusti 2009 - 20:56

OMFG.
Insåg just att programmet för min wacom-bräda, som jag inte använt på fyra år, har startats automatiskt alla dessa år.
Plus en del andra program, men det där var mest irriterande att inse.
Inte undra på att min dator är seg att starta! :hehe

Bra tråd i alla fall.

Jag ska testa om det blir mycket skillnad nu.

ETA: växlingsvärdet är 360 mb nu.
Jag kollade inte innan, men jag har för mig att det brukade ligga på runt 500 mb.

Detta inlägg har redigerats av Restless: 23 augusti 2009 - 21:10

"When you play the Game of Thrones, you win or you die. There is no middle ground."

last.fm | avatarer | livejournal

#18 Carby

Carby

Be the change

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2 035 Inlägg:
  • Från:Småland

Postad 24 augusti 2009 - 16:41

Jag testade detta på både familjens stationära och min bärbara och på familjens dator gjorde det underverk. Även min dator blev betydligt snabbare att starta upp men tyvärr har jag stött på ett problem.

Längst till höger på tangentbordet har jag en rad knappar där man kan ändra volym, byta spår, play/paus etc, men sedan jag gjorde detta så fungerar det inte att trycka på dessa knappar längre. Kan jag ha stängt av dem på något sätt? Hur sätter jag i så fall igång dem igen? Jag har försökt att kryssa i några rutor igen men det blir ingen skillnad.

- Sailing off into the sunset with you -

Confessions of a geek

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar