Hoppa till innehåll

Foto

The Dresden Files-böckerna

• Please log in to reply
813 replies to this topic

Omröstning: Oroa er inte, jag tvingar er inte att välja ett alternativ! Som om det ens skulle vara möjligt...

Bästa boken hittills?

Du kan inte se resultaten i omröstningen förrän du har röstat. Vänligen logga in och rösta för att resultaten i omröstningen.

Grymmaste karaktärerna?

Du kan inte se resultaten i omröstningen förrän du har röstat. Vänligen logga in och rösta för att resultaten i omröstningen.
Rösta Gäster kan inte rösta

#1 wirehangers

wirehangers

Fun > Realism

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 10 624 Inlägg:
  • Kön:Kvinna
  • Från:Hälsingland

Postad 06 september 2008 - 12:52

Vi behöver en TDF-är-awesomesauce-tråd, wires!

Jag vet en bra idé när jag ser en. :ok

Harry Dresden – Wizard

Lost items found. Paranormal Investigations.
Consulting. Advice. Reasonable Rates.
No Love Potions, Endless Purses, or
Other Entertainment.

För alla oinvigda: The Dresden Files är en serie böcker av Jim Butcher gjord av hundra olika sorters awesome. Du bör läsa den om du gillar Buffy/Angel, Supernatural, Doctor Who och sjukt briljanta böcker som man inte kan lägga ifrån sig.

Meanwhile, låt oss diskutera vilken bok som är bäst (spoilermarkeringar por favor!), hur awesome Murphy är på en skala mellan 1-1 miljon och hur plågsam abstinensen är i väntan på nästa bok. :grin

Detta inlägg har redigerats av wirehangers: 24 november 2008 - 00:27

"You can do whatever you want, you just have to know what that is. For me, it's Lucky Charms, and TV."
- Abed, Community

{ blog | last.fm | facebook | twitter }

#2 Restless

Restless

winter is coming

• SuperMod
  • 10 013 Inlägg:
  • Från:Stockholm

Postad 06 september 2008 - 13:18

1 miljon! Utan tvekan. När jag blir stor vill jag bli Murphy. :heart

Ni vet hur, när saker är riktigt dåliga, så liksom går de runt skalan och blir bra igen? TDF är bevis på att det motsatta inte gäller - det finns ingen gräns för hur awesome saker kan vara innan det slutar vara awesome och blir fånigt, utan det enda som händer är att man måste ändra sin uppfattning om vad ordet "awesome" betyder.

För alla Spike/James Marsters-fan så kan jag förresten meddela att JM läser in ljudböckerna av serien, so that's awesome.

Lite mer fakta:
Författarens hemsida. Diskussionsforum. TDF-böckerna (första kapitlen i varje bok går att läsa gratis).

En kort gratisnovell med två av huvudkaraktärerna (Harry och Bob the Skull).

Serien är uppbyggd som en typisk arc-tv-serie (i stil med Buffy). Det kommer att bli totalt 23 böcker. De första tjugo är CotW-aktiga, men med återkommande Bad Guys då och då, och med ledtrådar till seriearcen inpetade lite här och där. De sista tre böckerna kommer vara en avslutande trilogi som koncentrerar sig på arcen. Hittills finns tio böcker utgivna, och det ges ut en bok om året (enligt författaren kommer de sista tre böckerna dock att ges ut lite tätare). Nästa bok ges ut i april 2009 och heter "Turn Coat".

Alla böckerna i serien har en titel som består av två ord med lika många bokstäver vardera. "Storm Front", "Fool Moon", "Grave Peril", "Summer Knight", "Blood Rites", "Dead Beat", "Proven Guilty", "White Night", "Small Favor".

Detta inlägg har redigerats av Restless: 06 september 2008 - 12:59

"When you play the Game of Thrones, you win or you die. There is no middle ground."

last.fm | avatarer | livejournal

#3 screenager

screenager

Talkshowvärd

• Tv-landare
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3 738 Inlägg:
  • Kön:Man

Postad 06 september 2008 - 13:56

Ni två borde bli försäljare. :yes Jag var redan övertygad, men det här låter bättre än sjukt bra. Jag måste bara bestämma mig för vilket format jag ska köpa, och ifrån vart. Det där med tre avslutande arc-böcker was the dealbreaker, låter fantastiskt. Och 23 böcker? Är de långa också?

#4 wirehangers

wirehangers

Fun > Realism

• Moderator
  • 10 624 Inlägg:

Postad 06 september 2008 - 15:43

Restless? :highfive
Problemet med TDF är att det bara kommer ut en bok per år vilket är alldeles för lite, jag kommer nog definitivt spara arc-böckerna tills alla har kommit ut... Böckerna är väl normallånga (Summer Knight är 371 sidor, tror det finns längre böcker också) men de tar slut läskigt snabbt eftersom man sträckläser allt man kan.
Jag köpte alla mina på Adlibris i pocket-form, pocket är lämpligt så att man kan bära dem med sig överallt och läsa varenda ledig stund man får... :look
"You can do whatever you want, you just have to know what that is. For me, it's Lucky Charms, and TV."
- Abed, Community

#5 Restless

Restless

winter is coming

• SuperMod
  • 10 013 Inlägg:

Postad 06 september 2008 - 17:51

Det kan vara värt att investera i inbunden ändå, trots att det blir tungt att släpa med sig vart-man-än-åker (har man väl börjat på och kommit in i en ny bok går det inte att lägga den ifrån sig några längre stunder), därför att det är ju så roligt att läsa om dem.
Uhm. Jag har Dead Beat i pocket, och den börjar falla sönder nu... Lyckligtvis har jag Proven Guilty och framåt inbundna (eftersom jag inte orkade vänta på att de skulle ges ut i pocket :P), så de kan jag läsa om utan att behöva rädd för att de ska bli sönderlästa.

Problemet med TDF är att det bara kommer ut en bok per år vilket är alldeles för lite, jag kommer nog definitivt spara arc-böckerna tills alla har kommit ut...

Vad? Nej!
Läs dem allteftersom de kommer ut så kan vi diskutera olika teorier om vad som ska hända. :look

Detta inlägg har redigerats av Restless: 06 september 2008 - 16:56

"When you play the Game of Thrones, you win or you die. There is no middle ground."

#6 screenager

screenager

Talkshowvärd

• Tv-landare
  • 3 738 Inlägg:

Postad 06 september 2008 - 18:07

Pocket skulle ju inte ens kosta hälften så mycket som att köpa hela serien inbunden, vilket skulle bli rätt dyrt med tanke på hur många böcker som finns? Dessutom ser UK-utgåvorna väldigt snygga ut. Och skulle det inte bli svårt att få tag på alla inbundna nu? De finns i alla fall inte på t ex SF-bokhandeln. Sen läser jag ändå bara hemma, i sängen, så jag kommer ändå inte läsa sönder något. :P

#7 wirehangers

wirehangers

Fun > Realism

• Moderator
  • 10 624 Inlägg:

Postad 06 september 2008 - 18:39

Jag är ett pocket-fan, jag köper alltid pocket om möjligheten finns. Det är billigt och lämpligt och bekvämt att hålla i, och om något skulle råka gå sönder och inte kunna tejpas ihop så kan man alltid köpa en ny och ändå ha mer pengar kvar än om man köpt den inbundna. :P

Resty: Vi får se. :P Du vet väl att de böckerna borde komma ut runt typ 2019 om JB håller samma takt som nu? Jag kan ha hunnit ändra mig 20 gånger innan dess. ;)
- Abed, Community

#8 Restless

Restless

winter is coming

• SuperMod
  • 10 013 Inlägg:

Postad 06 september 2008 - 23:16

Hmm, 2019 känns långt bort... vilket är underbart, för jag vill inte att det ska ta slut.

De tio mest hilarious scenerna/replikerna i TDF enligt mig (av de jag kommer på just nu :P) utan inbördes ordning:

Spoiler

Spoiler

Spoiler

Spoiler

(OBS från senaste boken, Small Favor)
Spoiler

Spoiler

Spoiler

Spoiler

Spoiler

Får jag välja serien som helhet för nummer tio..? :look

ETA: Hur kunde jag glömma bort kalkonen?

Detta inlägg har redigerats av Restless: 07 september 2008 - 00:02

#9 wirehangers

wirehangers

Fun > Realism

• Moderator
  • 10 624 Inlägg:

Postad 07 september 2008 - 00:14

*Försöker motstå frestelsen att läsa Small Favor-spoilers* Jag var tvungen att läsa det med kalkonen, det gick bara inte att motstå. :shake

Jag skulle aldrig kunna välja ut de mest hilarious scenerna/replikerna i TDF, det finns för många. De Restless nämner är ju bara tip of the iceberg. Karaktärer är lite lättare, Murphy och Harry är ju uppenbarligen bäst, följt av Thomas och Billy. Michael har jag svårt för, men han börjar bli lite bättre i de senare böckerna.
- Abed, Community

#10 Restless

Restless

winter is coming

• SuperMod
  • 10 013 Inlägg:

Postad 07 september 2008 - 19:19

Ramirez (:heart) och Bob då? Also, Marcone! Molly och Charity är rätt kick-ass de med.

#11 wirehangers

wirehangers

Fun > Realism

• Moderator
  • 10 624 Inlägg:

Postad 07 september 2008 - 19:59

ZOMG, hur kunde jag glömma dem! Marcone hamnar nog inte direkt på listan, han är cool men inte SÅ cool. Dito för Molly och Charity, coola men inte awesome-coola.
- Abed, Community

#12 Restless

Restless

winter is coming

• SuperMod
  • 10 013 Inlägg:

Postad 07 september 2008 - 21:40

Jag gillar verkligen Butters också.
Spoiler

Men Harry, Murphy, Bob, Thomas och Ramirez är seriens Made Of Awesome-karaktärer (hur lyckades en enda serie få fem av dem? I vanliga fall har varje tv-serie/bok-serie/film max två stycken! :bigeyes). De andra karaktärerna är riktigt coola, men inte tillräckligt för att få Made Of Awesome-status. Än.
Karaktärer i den här serien tenderar ju att bli mer och mer awesome för varje bok som går (på samma sätt som böckerna), så det är säkert bara en fråga om tid innan majoriteten av karaktärerna definierar ordet "awesome". :look

Detta inlägg har redigerats av Restless: 07 september 2008 - 21:43

#13 wirehangers

wirehangers

Fun > Realism

• Moderator
  • 10 624 Inlägg:

Postad 07 september 2008 - 21:50

Åh, men Butters är ju totalt Made of Awesome också!
Spoiler

- Abed, Community

#14 Restless

Restless

winter is coming

• SuperMod
  • 10 013 Inlägg:

Postad 07 september 2008 - 22:14

Hmm. Det är visserligen sant. Han kanske är Made of Awesome ändå.
I vilket annat fall som helst hade jag haft honom på listan direkt, men TDF har så många MOA-karaktärer att ribban ligger väldigt, väldigt högt. :look

*Försöker motstå frestelsen att läsa Small Favor-spoilers* Jag var tvungen att läsa det med kalkonen, det gick bara inte att motstå. :shake

Jag felciterade ändå. ;)

Det skulle ha varit:
Spoiler

Vilket är totalt och fullständigt hilarious i sammanhanget.
Jag inte bara utnämner det där det mest roliga ögonblicket i hela serien, jag tror faktiskt det är The Most Hilarious Thing Ever. :heart

#15 Restless

Restless

winter is coming

• SuperMod
  • 10 013 Inlägg:

Postad 09 september 2008 - 15:18

Vill ha! :bigeyes

#16 screenager

screenager

Talkshowvärd

• Tv-landare
  • 3 738 Inlägg:

Postad 09 september 2008 - 15:32

500 bara? Jag har inte köpt den än, så jag vill också ha!

#17 Restless

Restless

winter is coming

• SuperMod
  • 10 013 Inlägg:

Postad 09 september 2008 - 16:21

60 dollar är rätt så dyrt, och det verkar knepigt att beställa... men jag sitter ändå här och funderar på att göra det. Fast det verkar vara ett bra tag kvar tills den ges ut...
Hmm, den kanske säljer slut snabbare än planerat och de börjar massproducera den illustrerade utgåvan? :look

#18 screenager

screenager

Talkshowvärd

• Tv-landare
  • 3 738 Inlägg:

Postad 09 september 2008 - 16:27

Knepigt? Här beställer man. :)

Lettered: 26 signed cloth- and leather bound copies housed in a custom traycase

Undrar vad den kostade. :angst

Detta inlägg har redigerats av screenager: 09 september 2008 - 16:29

#19 Restless

Restless

winter is coming

• SuperMod
  • 10 013 Inlägg:

Postad 09 september 2008 - 16:29

Jag såg det sen. :hehe
Hmm, jag har inga pengar, men jag var på arbetsintervju förra veckan (extrajobb, obvs.) och om jag har riktig jäkla tur kanske jag fick jobbet, och då kommer jag ju att ha pengar... :scratchchin

#20 screenager

screenager

Talkshowvärd

• Tv-landare
  • 3 738 Inlägg:

Postad 09 september 2008 - 16:34

Jag har inte kollat vad frakten skulle bli, men jag kan tänka mig att allt skulle kosta ungefär 500kr totalt. Rätt dyrt för en bok, ja. Och ehm, jag har ju inte ens läst den. Fast jag skulle ju iofs säkert kunna sälja den om den inte lever upp till förväntningarna. :look

#21 Restless

Restless

winter is coming

• SuperMod
  • 10 013 Inlägg:

Postad 09 september 2008 - 16:45

Storm Front är den sämsta boken i serien, men den är fortfarande bra. Väldigt spännande och actionfyllt slut... fast det har ioförsig alla böckerna i serien. :wink
När jag börjar på en ny TDF-bok brukar jag kunna få den första halvan av boken att räcka i ett par dagar, men sista halvan kan jag inte låta bli att läsa ut på en och samma kväll (+ natt... jag brukar inte få sova så mycket när en ny bok har kommit ut :hehe).

Det verkar som att det ska komma en väggalmanacka för 2009 också, i alla fall. SF-bokhandeln kommer att sälja den för 128 kronor enligt deras hemsida.
Jag brukar köpa Terry Pratchett-almanackan varje år (tradition :look) men, uh, jag kan ju ha två? In fact, jag är en väldigt upptagen person, jag behöver två almanackor. Jepp. That's my story and I'm sticking to it... :halo
(Jag kan alltid ha en för skola + jobb, och en för min fritid ;)).

#22 Restless

Restless

winter is coming

• SuperMod
  • 10 013 Inlägg:

Postad 27 september 2008 - 12:33

Jim Butcher var på Comic-con 2008!
Han är lika rolig när han pratar som när han skriver. :)

Videon ovan är spoilerfri! Han berättar om hur han skapade sin andra serie, The Codex Alera (AWESOMENESS I BOKFORM), pågrund av ett vad. No. Really. :look ("You so won that bet!")

Mer SPOILERS White Night spoilers.
ännu mer (han ger en kort, awesome beskrivning av första sidorna i "Turn Cloak" (man behöver inte ha läst sista boken, han avslöjar inget om SF)) White Night spoilers.
mer snack Spoiler för SMALL FAVOUR
tydligen är det kul att ställa frågor (INGA spoilers! :))*
ONE MORE QUESTION. Spoilers för Death Masks

*JB: "I always envisioned Alera as kind off the drop chute for the Bermuda Triangle... You knwo, there are disappearances, mysterious disappearances, that figure prominently in various legends and in various folk lore and in various ... just, unexplained stuff, around the world. And I've always kind of wondered... where did they go?
And, so, I thought... what if they went there? So that's what, I mean, when you see the Marat talking about their past history, where they say "well, we came to this place from another place" and it's very vague because they don't really understand what's going on, but they went through the same thing that the Alerans did. And the Alerans actually wiped out two other cultures when they got there. You know, the Roman legions being the way that they are. When Roman legions march into enemy territory, I mean really, diplomacy was not their forte. By the time the legions got there, no, the time for talking was done.
But, yeah, I mean, everything that's there came from somewhere else. If you look at, uh, the description of the Wax Forest in the first book, where they first run into the vord - go back and read it again, and think to yourself: what if that's an impact crater. And then read it again, and you might get a different view-point on what the vord are like. "

Uh, awesome.

Detta inlägg har redigerats av Restless: 27 september 2008 - 12:35

#23 mjz

mjz

Tittarombudsman

• Admin
  • 2 301 Inlägg:
  • Från:Landet

Postad 27 september 2008 - 14:03

Bra tråd-initiativ! :)

Har varit min favoritserie sen jag råkade snubbla över Dead Beat på en flygplats för några år sen.

Jag ska undvika alla spoiler-taggar dock för jag tror jag ligger lite efter i serien.

Jag har dom bara i pocket, och tycker dom är snygga och håller ihop bra efter ett par omläsningar iaf. Som någon sa, skulle dom gå sönder totalt får man slänga dom i pappersåtervinningen och köpa en ny.
Harry Dresden. Saving the world, one act of random destruction at a time.

#24 Restless

Restless

winter is coming

• SuperMod
  • 10 013 Inlägg:

Postad 27 september 2008 - 20:41

Wow, hur kan man liggga efter i TDF?
Jag menar, behöver du verkligen sova? Egentligen? ;)

...fast jag kanske inte ska säga något, jag ligger efter i SPN. Uhm.

#25 mjz

mjz

Tittarombudsman

• Admin
  • 2 301 Inlägg:
  • Från:Landet

Postad 27 september 2008 - 21:02

Jag gjorde misstaget att börja läsa A song of ice and fire tyvärr...

Men som tur är är jag på senaste delen nu så att jag äntligen kan börja ha ångest medan George R. R. Martin behagar skriva klart nästa del.

Då känns det skönt att ha lite Jim Butcher att läsa de två timmar på dygnet som jag inte jobbar just nu :P
Harry Dresden. Saving the world, one act of random destruction at a time.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar