Hoppa till innehåll

Foto

Musik från 2007 och bakåt

• Please log in to reply
45 replies to this topic

#1 B-F

B-F

• SuperMod
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 11 808 Inlägg:
  • Kön:Man
  • Från:Arvika

Postad 16 april 2009 - 10:25

I och med 2008 och 2009-trådarna om ny musik har diskussionen om äldre musik uppkommit. Tydligen var vi många som ansåg att en tråd för äldre musik också behövs (det syns även tydligt om man tittar på vissa diskussioner i de nyare trådarna). Your (and my) wish is my command. :D

Diskutera, tipsa, rata... vad ni nu vill. Denna tråd gäller alltså all musik från 2007 och bakåt i tiden. Jag fäster ämnet tills vidare. Om det är populärt får det stanna där. Tråden kan alltså användas till att tipsa om vissa band, istället för att starta ett nytt ämne för varje band som sen kanske inte diskuteras/kommenteras särskilt mycket alls. Det känns onödigt att ha tusentals ämnestrådar för olika band som inte diskuteras. Eller hur?

För diskussion om musik från senare år:
2008: Ny musik (2008)
2009: Ny musik och skivsläpp (2009)
"First rule of politics, kiddo: never let the truth get in the way of a good story."

flickr | last.fm | tumblr

#2 Andreas

Andreas

Supertramp

• Tidigare admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4 883 Inlägg:
  • Från:Göteborg

Postad 16 april 2009 - 10:40

Som du vet så tycker jag detta är ett väldigt bra ämne, la till ett par länkar i första posten.

Den senaste tiden har jag mest försökt ta igen musik jag upptäckt iom släpp 2009 (exempelvis Bat for lashes, Coconut Records) men jag känner att jag borde tipsa om Jim Ford - Harlan County från 1969 som i min mening är en fantastisk skiva. Var tidigare väldigt sällsynt, men har återutgetts för något år sedan. Kanske lite för mycket country för en del, men den är väl värd att lyssna på.

Nobody knows what's wrong with themselves, and everyone else can see it right away
-Stephanie, Mad Men

#3 B-F

B-F

• SuperMod
  • 11 808 Inlägg:

Postad 16 april 2009 - 10:50

Tack för tipset, ska lyssna på den senare idag om jag hinner! :)

Så det var alltså bara jag och screeny som lyssnade på Bat For Lashes innan nya skivan kom? Wow. Hon var förband till Radiohead i UK under deras In Rainbows-turné nu senast. Thom Yorke älskar henne tydligen. :)
"First rule of politics, kiddo: never let the truth get in the way of a good story."

#4 Andreas

Andreas

Supertramp

• Tidigare admin
  • 4 883 Inlägg:

Postad 16 april 2009 - 11:21

Tydligen, tycket det är riktigt bra. Särskilt Fur and Gold-skivan.

Sen har jag typ... 5-6 skivor Calexico före The Black Light att lyssna igenom, ingen som har lust att ha gemensam genomlyssning ;)

Nobody knows what's wrong with themselves, and everyone else can see it right away
-Stephanie, Mad Men

#5 B-F

B-F

• SuperMod
  • 11 808 Inlägg:

Postad 16 april 2009 - 12:09

Jag kan lyssna på några Calexico, lätt. Behöver lyssna på mer. Vilken ska vi börja med?

#6 Andreas

Andreas

Supertramp

• Tidigare admin
  • 4 883 Inlägg:

Postad 16 april 2009 - 12:10

Spoke kanske? Vilka har du lyssnat på?

-Stephanie, Mad Men

#7 B-F

B-F

• SuperMod
  • 11 808 Inlägg:

Postad 16 april 2009 - 12:15

Jag är inte säker på vilka jag lyssnat på, men det spelar ingen roll, jag har lyssnat så pass lite att jag inte kan låtarna eller något sånt. Spoke it is!

#8 Andreas

Andreas

Supertramp

• Tidigare admin
  • 4 883 Inlägg:

Postad 16 april 2009 - 12:29

Ok! Skall lyssna på den under dagen, och så skall jag skicka en länk till dig med en liveinspelning med dem som är helt otroligt bra.

-Stephanie, Mad Men

#9 noike

noike

Sockpuppeteer

• Tv-landare
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1 374 Inlägg:
  • Från:Ja du...

Postad 16 april 2009 - 12:33

Så det var alltså bara jag och screeny som lyssnade på Bat For Lashes innan nya skivan kom?

Nej. Jag har bara inte lyssnat på nya.
see if they applaud :: fotnotsnoja* :: last.fm

"I would stab a hungry child for some chocolate right now" — Ingrid Michaelson

#10 Andreas

Andreas

Supertramp

• Tidigare admin
  • 4 883 Inlägg:

Postad 16 april 2009 - 15:14

Ok, då så. Nu har jag lyssnat på Calexicos Spoke. Är tydligen deras officiella debutalbum, har massor av skivor men de har ju en rätt så snårig utgivningshistorik. Tyckte skivan var helt ok. Inte alls lika bra som de efterföljande, framförallt Feast of Wire som jag tycker är deras bästa med låtar som Quattro och Black Heart som är bland mina absoluta favoriter. Spoke var väldigt lo-fi, och det fanns några låtar som mest lät som ganska trist gitarr pop/rock och så klart rätt många instrumentala mexikana-saker.

Som vanligt är det när de två möts som det blir som bäst, Spokes som jag hört innan är ett exempel på det och också i min mening skivans bästa låt. Skivan är rolig mest för att jämför med utveckling till det mer fylliga sound de har nu för tiden.

Oh, det blev långt och ambitiöst :)

-Stephanie, Mad Men

#11 B-F

B-F

• SuperMod
  • 11 808 Inlägg:

Postad 16 april 2009 - 16:51

Håller med. Är ungefär i mitten av skivan nu och den är inte alls lika fyllig som det senare de gjort. Har inte hört något alls från den här skivan förut så det är ganska spännande. Feast of Wire (och Carried to Dust) är nog det jag hört. Och givetvis In the Rains med I&W.

Jag föredrar det senare Calexico mycket mer framför det här. Spoke är inte en skiva jag vill lyssna på fler gånger som jag känner just nu när jag lyssnar på den.

#12 Andreas

Andreas

Supertramp

• Tidigare admin
  • 4 883 Inlägg:

Postad 16 april 2009 - 17:07

Då borde du lyssna på skivan de släppte efter Spoke, The Black Light. Finns några riktigt bra låtar på den (Trigger, Missing) och överlag är den mer lik FoW. Och live-inspelningen jag skickade. Garden Ruin är ju tyvärr något av en miss, även om min ltd-utgåva är oh so pretty :)

Jag måste lyssna mer Carried to Dust.

-Stephanie, Mad Men

#13 B-F

B-F

• SuperMod
  • 11 808 Inlägg:

Postad 16 april 2009 - 17:10

Just det, Garden Ruin har jag också lyssnat på. Den gillade jag inte så mycket har jag för mig.

#14 screenager

screenager

Talkshowvärd

• Tv-landare
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3 738 Inlägg:
  • Från:Stockholm

Postad 16 april 2009 - 17:13

Det enda jag har hört av Calexico är Carried to Dust och skivan tillsammans med Iron & Wine, och dom gillar jag verkligen så jag borde också lyssna mer på dom. Är Feast of Wire deras bästa?

Detta inlägg har redigerats av screenager: 16 april 2009 - 17:14

#15 Andreas

Andreas

Supertramp

• Tidigare admin
  • 4 883 Inlägg:

Postad 16 april 2009 - 17:15

Ja, jag tycker Feast of Wire är bäst. Kan skicka vad jag skickade till B-F till dig också om du vill, där finns alla bra låtar :)

Edit:
För full effekt av Calexico bör man läsa Cormac McCarthy samtidigt som man lyssnar så man verkligen (psykiskt) hamnar i Mexico ;)

-Stephanie, Mad Men

#16 B-F

B-F

• SuperMod
  • 11 808 Inlägg:

Postad 16 april 2009 - 21:57

Ska lyssna på The Black Light i övermorgon (imorgon väntar jobb i 13 timmar så jag tror inte jag kommer vara på humör för någon ny musik alls).

Tänkte passa på att tipsa om Sambassadeurs skiva "Migration" om någon av er missat den. Är helt säker på att Andreas, screenager och Illyria borde gilla den. Fantastiskt bra svensk shoegaze-inspirerad indiepop från 2007. Har ni missat den har ni nog missat en av de bästa svenska skivorna någonsin, helt klart. Och om ni har hört den, varför pratar ni inte om den hela tiden? :look Det är synd att inte deras tidigare alster låter likadant (tidigare skivor/eps låter mer som vanlig svensk twee/indiepop).

#17 screenager

screenager

Talkshowvärd

• Tv-landare
  • 3 738 Inlägg:

Postad 16 april 2009 - 22:04

Jag har hört talas om Sambassadeur massa gånger och att dom ska vara bra men det har aldrig blivit av att jag har lyssnat, men det måste jag ju göra då. :)

Såg nånting med dom för 8kr när jag skulle beställa min Dark Was the Night, btw.

#18 Andreas

Andreas

Supertramp

• Tidigare admin
  • 4 883 Inlägg:

Postad 16 april 2009 - 22:12

Har lyssnat på Sambassadeur sen S/T-skivan när den nu släpptes och tycker båda är bra. Har dock lyssnat mer på den första skivan, kanske skall friska upp minnet när det kommer till Migration. men jag tycker det finns en del från tidigare som fortfarande håller. Exempelvis Kate och speciellt Between the lines som i min mening är en fantastisk låt.

Kan förresten tipsa om Jeff Hanson. Var på honom live i vår, och det var typ 20 personer där vilket är en skam då det var riktigt bra. Särskilt hans första skiva, "Son", bör kollas in.

-Stephanie, Mad Men

#19 B-F

B-F

• SuperMod
  • 11 808 Inlägg:

Postad 19 april 2009 - 10:14

Lyssnar på The Black Light nu. Mycket, mycket bättre än Spoke. Efter TBL ska jag lyssna på Live-spelningen Andreas!

#20 Andreas

Andreas

Supertramp

• Tidigare admin
  • 4 883 Inlägg:

Postad 19 april 2009 - 10:45

Ja, det är verkligen skillnad. Och det tycker jag verkligen du borde ;) Om jag har tid tänkt jag lyssna på Hot Rail idag.

Har också upptäck Port O'Brien den senaste veckan, tycker det är grymt. Kanske bara är jag som är late to the game, men deras All we could do was sing från 2007 är en underbar skiva. Särskilt första låten, I woke up today. M. Ward har tydligen sagt att det är ett av hans favoritband, kan jag tillägga.

-Stephanie, Mad Men

#21 B-F

B-F

• SuperMod
  • 11 808 Inlägg:

Postad 19 april 2009 - 10:48

Du behövde bara nämna M. Ward för att få mig intresserad. ;)

Hot Rail minns jag att jag inte gillade alls när den kom. Men jag kanske tycker annorlunda nu, har nog inte lyssnat sen dess.

Detta inlägg har redigerats av B-F: 19 april 2009 - 11:12
Äh, det var inget, se 2008-tråden istället

#22 Andreas

Andreas

Supertramp

• Tidigare admin
  • 4 883 Inlägg:

Postad 19 april 2009 - 11:33

Du behövde bara nämna M. Ward för att få mig intresserad. ;)

Jag misstänkte att det var så, varför tror du jag la in det ;)

-Stephanie, Mad Men

#23 B-F

B-F

• SuperMod
  • 11 808 Inlägg:

Postad 19 april 2009 - 21:39

Just det, till er som just har upptäckt Bat for Lashes rekommenderar jag att ni letar upp hennes b-sidor, covers och live-inspelningar också. De är fantastiska (och i princip alla daterar väl till 2006-2007).

#24 Illyria

Illyria

Nyhetsankare

• Admin
  • 14 701 Inlägg:
  • Kön:Kvinna

Postad 19 april 2009 - 21:53

Hon var förband till Radiohead i UK under deras In Rainbows-turné nu senast. Thom Yorke älskar henne tydligen. :)

Senast jag såg Radiohead live var 2001 (Globen i Sthlm) och jag har inte direkt haft koll på alla deras förband sedan dess. Men jag måste säga att jag är inte helt säker på att jag skulle ha fastnat för hennes debutalbum även om jag hade lyssnat på det då. Jag har försökt lyssna in mig på det nu, What's a Girl to Do? är klar favorit och mest lik materaliet på Two Suns, men övrigt är nya albumets sound något som faller mig mer och lättare i smaken. Two Suns > Fur and Gold.

Men berätta gärna var jag kan hitta b-sidor och covers och sånt. Jag gillar verkligen Use Somebody live från BBC (som egentligen är ett 2009-tips ;)).

Men för att återgå till något mer relevant för den här tråden...

Ett album jag tror många har missat: U.N.P.O.C. - Fifth Column (2003)
Pulp håller fortfarande: Different Class (1995)
The Black Heart Procession: albumen 1 (1998) och 2 (1999)

#25 screenager

screenager

Talkshowvärd

• Tv-landare
  • 3 738 Inlägg:

Postad 19 april 2009 - 22:15

Tv-lands musikforum har blivit bättre än At Ease så jag behöver inte kolla där alls längre. :clap

Lyssnar på Sambassadeur-skivan nu och jag älskar den, så tack för det tipset. :)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar